Unangband 0.5.5: "New Years Resolution"

### ゲームプレイ ###

- 対応するアイテムを「格納」している地形(泉、水等)の処理を改善した。

- 地形に含まれるアイテムを破壊する(例:松明のある地形で松明を破壊)
  ことによって地形を自動的に変更することができるようになった。

- 地形に対して「アイテムを調べる」コマンドを使用することで、地形か
  らアイテムを取り出せるようになった。以前はアイテムを投げたり、補
  給したりしなければならなかった。

- 「フレーバーのある」地形を生成できるようになった。フレーバーのあ
  る地形は地形のあるレベルに応じて同じ種類の異なるアイテムを含むこ
  とができる。現在は使用されていないが、異なる種類の泉、木、鉱脈等
  をサポートするつもりだ。


### ユーザーインターフェース ###

- サイドバー表示オプション(デフォルトでイエス)を追加。これをノーに
  設定するとメイン画面の左側に通常表示されている情報が、よりコンパ
  クトな形式でウィンドウの下に表示され、マップ表示の範囲が広くなる。

- 実験的なダブルタイルモード(Windowsのみ)を追加。このモードではタ
  イルは縦横とも2倍に表示される。ビッグタイルと組み合わせると、タ
  イルは横に4倍、縦に2倍になる。タイルの幅だけでなく、高さも増加
  しているため、現在のところ、通常のタイルがサポートされているいく
  つかの箇所で、ダブルタイルは使用されていない。いくつかの表示上の
  問題を抱えている。

- Windowsユーザー向けにDavid Gervaisさんの32x32タイルにおける透過
  表示を追加。これは(少し変更された)32x32.bmpと対応するmask32.bmp
  を必要とし、X11の同様のマスク処理よりも(少し)正確である。

- David Gervaisさんのアイソメトリックタイルの実験的サポートを追加
  (Windowsのみ)。(以下略)

- グラフィックタイル0番が床であるという仮定による表示上の問題を修
  正。

- 知識画面で'k'で自動破壊、'g'で自動拾い、'i'で自動無視、's'で自動
  まとめを変更できるようになった。その他の認識されないキーも同様に
  自動銘刻みを設定するが、それらは何の効果も持たない。

- 「最高品質」の武器や矢玉はダメージダイスの数や面が増える可能性が
  かなり高くなった。

- 隠れたトラップに異なる地形表示を指定すれば、安全でない床をあらわ
  すために使用される。

### バグ修正 ###

- 多くの低レベルの呪文を唱えるモンスターがマジックミサイルの代わり
  にマナボルトを使用していた。

- アイテムが誤って既知として初期化されていた。今はアイテムを初めて
  見るまで既知にはならない。

- ダンジョンにランダムに生成されることがない一部のアイテム(死体な
  ど)を知識画面で見ることができなかった。

- 画面ダンプ生成後、dump.prfを削除するようにした。非常に大きなファ
  イルになってしまうため。

- 壊れていたHTMLダンプコードを修正。

- ダメージダイスの数や面が増えている武器で、名のあるアイテムでない
  ものが「最高品質」と感知されるようになった。

- 何度もドアにくさびを打ち込むことでドアを破壊することができた。

- くさびを打ち込まれたドアにくさびを打ち込むと、くさびを打ち込まれ
  ていることがわからなくなった。


UnAngband 0.5.4c: "Competitive Fix"

### ゲームプレイ ###

- 雪、それも特に深い雪は再び非常に危険になった。

### ユーザーインターフェース ###

- 旅の目的地を選択するユーザーインターフェースが向上した。

### バグ修正 ###

- 穴を掘る確率が10倍違っていた。

- 土を取り除いたときに、一部の部屋で、「何もない」地形になっていた。

- 時々、マップの左のほうに間違ったパネルが表示されることがあった。

- アイゼンガルドは再び木がいっぱいになったはず。


UnAngband 0.5.4b: "Survival of the Fittest"

### ゲームプレイ ###

- 谷間の国で食料が手にはいるようにした(Bug 588)。

- 射撃やアイテムを投げてモンスターに当たらなかった場合、アイテムは
  射線上を飛び続け、途中のモンスターに当たることもある。

- バリアント・オプションとセーブファイル・オプションを強制的に適用
  するように変更、同時にユーザーインターフェースから削除した。

- まとめられたロッドの一本当たりの充填時間は (t - n) になった。t は
  ロッドの充填時間で n は充填中のロッドの数である。これにより、ロッ
  ドが再度使用できるようになるまでの時間が短くなる。また、ロッドの
  充填時間がロッドの数より少ない場合、毎ターン、ロッドを使用できる。

- 隠された地形を寄り遠くから気付くことができるようになった。ただし、
  ダンジョンを深く潜るほど気づきにくくなる。(From Sangband)

- 松明の燃料補給が十分なときには明かりの範囲が広くなる。(From 
  Sangband)

- 一歩移動するごとに、立ち止まるようになった。このため、邪魔がない
  ときには移動ごとに100のエナジーを消費する。

### ユーザーインターフェース ###

- 地形が「明かりに特別な色を使用する」オプションをサポートするかど
  うかをユーザー設定ファイルで設定できるようにした。

- 知識確認画面のサブアイテムをアルファベット順にソートするようにし
  た。将来はソートの種別(深度、倒した数等)が選択可能になるかもしれ
  ない。

- 'view_flavors' オプションを追加。これによって例えば既知のスピード
  の指輪が異なるゲーム間で一定のグラフィックを持つようになる。また、
  これによって巻物を発見したときに David Gervais の既知の巻物のグラ
  フィックが使用されるようになる。このオプションを「yes」(アングバ
  ンドの既定値)から「no」に変更することによって有効になる。

- Windows XP上で、中黒文字を使用しないようにして、表示の問題を取り
  除いた。

### バグ修正 ###

- 囚われしエイリネルを女性に変更(Bug 648)。

- 湖の町の廃墟を離れ山から逃げてきたプレイヤーにとって深すぎないよ
  うに変更(Bug 589)。

- ダメージに耐性のあるアイテムのメッセージ表示を最初に効果がなかっ
  たときのみに制限した(Bug 682)。

- グラフィクス・モードでの透過表示をサポート(Bug 782)。

- 32x32ビットマップに必要なユーザー設定ファイルを更新(Bug 777)。

- 変愚蛮怒の改善されたシンボルエディタを導入(Bug 778)。

- 2倍幅タイルモードで起きていたマップ再表示のバグを修正した(Bug 780)。

- グラフィクス・モードにおける明かりの範囲を特別な色で表示する機能
  を改善した(Bug 779)。

- 地形に閉じこめられた状態をあらゆる場合に正しく扱うようにした(Bug 807)。

- モンスターがプレイヤーのトラップにかかったときの余計で不正確なメッ
  セージを修正した(Bug 808)。

- モンスターが地形を掘れるようになった(Bug 605)。

- モンスター達が互いを押し合うことで移動も攻撃もできないようになっ
  ていたのを修正した(Bug 653)。

- 隠れているモンスターは落ちているアイテムを拾えないようにした。ま
  た、射撃武器などに当たらないようにした(Bug 654)。

- プリーストの呪文「邪悪追放」が動作するようになった(Bug 681)。

- 判読不能な呪文は読めないようにした(Bug 253)。

- アイテムを強化する呪文やアイテムを読んだり調査したときに強化する
  種類を正しく表示するようにした。

- 追加の地形も現在の知識確認から編集できるようにした。

- 樹木のグラフィクス表示を正しく編集できるようにした。

- 全てのグラフィクス・モードでアイテムの外見を持つ未知のアイテムの
  グラフィクス表示を正しく扱えるようになった。

- キャラクター情報ファイルのバージョンを更新。

### ビルド/プラットフォーム ###

- makefile中のnangbandへの言及を削除。

- 警告を減らすためにごまかしの代入文を追加。


UnAngband 0.5.4a: "A Whole Lotta Love"

### ゲームプレイ ###

- キャンペーン・モードで残ったエリアに高レベルの守護者を追加。

- エドラスの矢羽職人を宝石商に変更。


### ビルド/プラットフォーム ###

- readdib.[ch] が古かった。

- Linax ポートにおける user_name() の定義を修正。


### バグ修正 ###

- エルフの中で間違ってシンボルに 'h' を使っていたものを修正した。

- 未知のアイテムの思い出を見ることができないようにした。

- 銘が刻まれていない場合にアイテムと名のあるアイテムの銘を編集する
  ときに不正な初期値が設定されていた。

- room.txt 内のいくつかのバグを修正。

- ダンジョンの名前の綴りが間違っていたものを修正。

- 古いセーブファイルを読み込むとゲームがクラッシュしていた。

- spell_desc() でいくつかの呪文フラグが処理されていなかった。

- 檻の中に閉じこめられているときに檻を壊すことができなかった。

- ビットフラグを取得するときに不正に初期化されているブール変数があった。

- teleport_away() によってモンスターがテレポートするときに、他のモンス
  ターやプレイヤーと位置が入れ替わることがあった。

- 「部屋の様子」のウィンドウ・フラグがセーブされていなかった。

- OLD_DRAINの呪文に関するモンスターの思い出の些細なバグを修正。

- ゲームの終了時にクラッシュすることがあった。

- アイス・ボルトのメッセージが「プラズマ・ボルト」となっていた。

- 防具の使用回数が更新されなかった。

- アイテムがあるフラグを持つと分かったときに、全てのアイテムの may flag
  は取り除かれるべきだが、そうなっていなかった。

- "(D) 基本ウェイト量" が表示されていなかった。

- 呪われた装備を破壊することが可能だった。

- 64 以上の呪文を習得が不可能だったバグを修正した。新しく導入されたオ
  プション "variant_study_more" によって本当に 64 以上の呪文の習得が
  可能になった。古いオプション "variant_more_spells" はセーブファイル
  の互換性のために残されており、呪文の種類の数にのみ影響する。

- 死にかけのモンスターを射撃武器で攻撃したときにゲームがクラッシュする
  ことがあった。

- ウィザード・ロックの形式を STRIKE から BEAM に変更。開いたドアを正し
  く閉じ、開きにくくすることができるようになった。

- ウィザード・ロックの処理が間違っていた。

- 『ウンゴリアント』が女性でなかったバグを本当に修正した。



UnAngband 0.5.4: "It'll be Sangband next" (Out the door release)

### Game Play ###

- Added the ability to create a trap using any object using the 'j'am command
('S'pike in roguelike keys).

- Changed arrow traps to 'murder holes' and eldritch signs to 'ancient hexes'
(From Sangband).

- Changed dart traps to 'spring-loaded traps'.

- You can now modify pits using spikes and poison to make them more dangerous.

- Falling terrain now radiates damage to adjacent locations every turn.

- Waves are now just deep water and do 'weak' water damage rather than normal
water damage.

- Waves in deep water have to be climbed.

- Removed open floors over chasms as unnecessary terrain.

- Geothermal areas now occasionally produce steam.

- You must now climb out of pits/chasms/spider webs/thickets/thorns, taking a
double move.

- Changed how trees are generated to reduce overhead when generating a level.

- Added hilly terrain which uses '<' graphic. This is primarily for expanded
wilderness generation, when that is implemented.

- Added shallow pits, which provide cover for monsters hiding in them.

- Allows runestones to be used from the floor now.

- Spells available on runestones are now affected by the day of the lunar
cycle.

- Fire, acid and so forth will not create smoke, clouds etc. on floors from
a monster or player spell. Traps and other terrain will create this however.

- Clouds and other terrain effects can be created when an object is destroyed.

- Added Sacrificial daggers in place of Tulwars (As suggested by Johnathan Ellis).

- Detect curse no longer marks valueless items as broken.

- Giants now drop potions, making giant pits worthwhile deep in the dungeon.

- Try to more correctly handle monsters interacting with terrain that
damages them, in particular when a monster is in dangerous terrain.

- Some high level monsters get resistance to nexus, nether, disenchantment,
plasma or immunity to water.

- Added town monster AI from Sangband.

- Sneaky monsters try to be more sneaky.

- Hidden monsters no longer radiate an aura.

- Adjusted various ring depths to make some more useful.

### User Interface ###

- You will only be notified when a monster resists an attack the first time
you learn it, instead of multiple 'It resists.' messages.

- You will only hear pain messages if you cannot see the monster - otherwise
you will only see monster pain messages when a monster gets to a worse 'state'
than it currently is.

- Exploding and spreading terrain now does so without visible 'blast'.

- Flavors are now handled as per vanilla Angband. This should allow graphics
to be enabled again.

- Once you identify an object, it uses a different graphic. This allows you to
use special graphics for identified items of various sorts.

- Changed how many locations are displayed so that viewing options affect more
terrain.

- Added option view_surface_lite that allows you to see which terrain is 'indoors'
when you are on the surface (In particular, terrain covered by tree branches).

- Change the way map locations are displayed on the surface when inside or
outside.

- Generate artifact spoilers using object info code.

- Features should only be listed in the knowledge menus if not "mimiced".

- Stone bridges are now G:.:w, but are visibly different from floors.

- Wave crests now use G:':w to distinguish them from steam clouds.

- Trees now use ':' instead of '<'.

- Added 32x32 bmp and big_graphics support.


### Bug fixes ###

- Fixed major bug with identify flags code that caused you to misguess abilities
after you sold an item that may have those abilities in the store.

- Fixed bug so monsters actually break down some doors.

- Fixed bug so that the effects of water, mud etc. when are correctly applied
when first moving into the terrain.

- Fixed bugs created by attempting to allow flying monsters to cross any
terrain while on the surface.

- Fixed bug where wizard lock opened doors instead of locking them.

- Fixed some inconsistencies with giants.

- Fixed some inconsistencies with oozes.

- Fixed bug where unflavoured items were 'guessed'.

- Fixed bug where already known or aware items were sometimes re-'guessed'.

### Build / Platform ###

- Added 'f_info.txt', 'w_info.txt' and 'misc.txt' from Zangband. These are not
currently used, but if you copy them into your Zangband lib\edit directory
(Backing up the current versions of the files), you can see an Unangband
'version' of the Zangband wilderness, using Unangband's version of the terrain
graphics. (Uses Zangband 2.8.1). This is for testing purposes and comments...

- Updated copyright notices in source.


UnAngband 0.5.3: "Let It Be" (the Killer Beatle release)

### Game-play ###

- Dropped down effectiveness of healing spell of a monster.

- *identified* status of an object will be lost when a rune is applied.

- Changed some routes between maps.  So that a meaningless loop is removed.

- Implemented the Obvious Flags set for ego items.

- Resistances and abilities of average items and base item of ego
items will be known as soon as identified.

- 'I'nspection of *Identified* item will always reveal all its true
abilities regardless of Save File Option.

- Added additional rune combinations to cast spells.

- Added vanilla 3.0 mage spells.

### User Interface ###

- 'I'nspection of *Identified* items doesn't display annoying 'It does
not...' descriptions, and display a simple supplement; 'You know
everything about this item.'

- Variant_save_feats will be automatically turned on as soon as
character is loaded.

- All Save File Options are now default for new save-file.

### Bug fixes ###

- Made HTML screendumps a fair bit smaller, or so I hope.

- Fixed bug which causes crash when fire/throw command is used.

- Potion of death didn't kill you.

- Fixed bug which causes crash when cheat death is used at Wizard mode. 

- Fixed bug of object detection spell.

- Fixed bug where teleport level was used at surface only map like Lake Town.

- Fixed wrong room descriptions of pits.

- Fixed bug where teleport-to spell of a monster may place player on Chasm.

- Fixed bug which prevents saving Ego status of musical instruments.

- Fixed bug which cause wrong 'may' flags to be remained after
  applying rune to some object.

- Fixed bug which prevents displaying earth quake ability of a weapon.

- Fixed bug which display meaningless '-more-' prompt when you press
'=' at startup (only when random artifact is re-rolled).

- Fixed placement of guardians and quest monsters.



Unangband 0.5.2b Bugfix release

### Game-play ###

- Shamans start having a scroll of bless weapon

### User Interface ###

- Stores no longer use the large hack they did previously for display
purposes. This will allow the player to set attr/mappings. Also allows
stores to be seen from anywhere on town level.

- Prevent user inscribing or unscribing any unaware objects, also do 
not display inscription in the knowledge menus.

- Changed definition of VERSION_NAME from "Angband" to "Unangband",
  which change name of user directry on unix.


### Bug fixes ###

- Fix various bugs preventing player becoming *winner* on campaign mode.

- Fix bug preventing destroy command from actually destroy bottles on floor.

- Fix bug allowing {cursed} good staves being generated.

- Fix bug that objects of your home disappears occasionally.

- Fix bug allowing blood-stained floor being placed at non-floor grids.

- Fix bug allowing flavored name to be displayed when you examine
  unaware object in store.

- Fix various bugs preventing various spells working correctly.

- Fix various bugs that object memory wasn't correctly
  updated/displayed.

- Fix bug preventing updating auto inscription of ego item as you
  inscribe an ego item.

- Fix bug where refilling empty bottle from fountain or other potions
  was buggy.

- Fix bug preventing 'w'ear command listing normal weapons when you
  are wielding a staff.

- Fix bug that activate wrong spell when read from a stack of scrolls
  using repeat command.

- Fix a display problem when pasting a visual attr/char mapping.

- Fix bug with Dragonscales spell applying as a weapon, rather than
body armor. (Reported by Adam Horowitz).

- Fix bug allowing artifacts to have runes inscribed.

- Fix bug that crashed game if browsing a brand weapon spell (Reported
by Adam Horowitz).



Unangband 0.5.2a Bugfix release

### Game-play ###

- Bill Ferny now guards the bottom of Bree.

- The Trollshaw forest is now harder.

- Bert, Bill and Tom occur earlier in non-campaign mode.

### User Interface ###

- Added ability to redefine visual prefs using the knowledge menus (~).
This is done via a graphic user interface type setting, allowing you to
see large numbers of possible graphics to select from.

- If you specify a graphic/attr/char mapping for e.g. a potion of speed,
once you become aware of the object, it will use this mapping rather than
still using the flavour attr/char mapping. This for instance allows you
to colour all 'bad' potions/scrolls/etc. dark grey so that you don't
attempt to get them.

- The objects menu under the knowledge menu now lists the flavours of
all unknown objects, primarily so you can interact with the visuals for
these objects. This is different for Eyangband, which lists the objects
you know of, but have not found this game.

- Added reference to new web site at http://unangband.berlios.de.

- Made torches light brown, and other junk dark brown.

### Build / Platform ###

- Removed use of 'near' member of structure as used as a reserved
keyword in VC++.

### Bug fixes ###

- Actually made teleport a lot safer to use. You will not be placed in
potentially dangerous grids.

- Fixed bug where monster could end up in unsafe grids for the monster
after teleporting.

- Fixed bug where town/dungeon name and depth were displayed in wrong
part of screen if window is resized.

- Fixed some flags for various types of terrain.

- Fixed bug where learning a spell would report it as a song (Reported
 by Adam Horowitz).

- Fixed bugs so that you can escape locations where you are stuck other
than by teleporting.

- Partially fixed bug so that at least 'aware' flavoured items are
displayed with correct graphic when using graphics.

Angband 0.5.2 "I'm on fire" release

I have reorganised this changes.txt file to similar to what Eytan Zweig
 uses for Eyangband. It should be clearer what the changes are.

To see what changes have been made for previous versions, check the 
previous release (0.5.1d).

### Game-play ###

- Giant spider webs can now allow spells cast through them.

- You can now no longer recall from a dungeon to a town in a different 
location, as it was too unclear for when this case would apply.

- You can now affect doors and other terrain with bolt spells as well 
as ball spells.

- Smoke/steam removed by cold attacks (Suggested by Adam Horowitz).

- Guardians on surface levels and dungeon towns are now generated
during daytime as well  (But still only night time in surface towns).

- Statues/containers/body parts now give you some information about the
 monster when you discover them.

- Removed Create Golem spell until friendly monsters are implemented.

- Added Heavy Armoury, Heavy Weaponsmith, Runesmith and Chemist and 
added to and reorganised stores in a number of towns.

- Improved store inventories in Jewelers, Marketplace, Barracks and 
Blackmarket to be more appropriate for players at the level they will 
encounter the stores. Note that the Blackmarket in Angband will now 
generate items at a deeper level.

- If you are hidden in darkness, a lot more monsters will use light to
 see by...

- Dungeon entrances are now lit, so they are easier to find at night...

- Added King of the Wood Elves, Faramir, Boromir and Denethor, and 
reorganised some of later campaign to be a smoother transition from end
 of Moria/Isengard/Caradhras.

- Removed escorts from Tom Bombadil, and summon kin, as it felt a little
 'wrong' (Not as bad as killing him of course ;)

- Made dynamic terrain allowing forests to burn down, seas to have waves
 and various other effects, poison gas and smoke to spread and disappate.

- Added waves and wave crests to allow water to have waves in it. These
look and act like 'real' waves.

- Doors and other wooden objects now cause persistent fires, which can be
put out by bashing them.

- Teleport is now a lot safer to use. You will not be placed in
potentially dangerous grids.

- Musical instruments will now occasionally be ego items.

- Torches, lanterns, etc. now will also affect the terrain under them
as well as the monster.

- Some weapons are now 'throwing': to use them, unequip your bow or
cross-bow, and use the fire command. You will see which weapons are
available as throwing weapons. This is currently daggers, batons,
darts, javelins and spears, all potions, flasks, bottles and sling
ammunition.  Throwing weapons get a much greater range, and their
to hit and damage bonuses count for double when fired. Warning:
using the throw command will not give you these benefits.

- Slings can now fire any 'throwing' weapon, allowing you to lob
potions (Such as potions of Detonations) to much greater distances.

- Added Burning arrows and Batons.

- Potions of Death are now very expensive.


### User Interface ###

- Added ability to create html screen dumps similar to T.O.M.E. This can 
be invoked with the ] key on the main map.

- Added ability to create html screen dumps at any time using the Ctrl-
right-bracket (^]) short cut. This uses the current visual preferences 
instead of temporarily reseting these preferences to the underlying 
settings. However it has much greater flexibility, and can be used 
anytime Angband expects user interaction.

- Now use Enter to continue and ESC to restart the character generation
 process.

- Also use Enter to recall an object/monster/ego item/artifact in the
knowledge menus.

- You can now recall objects while you are looking at them. You will 
recall the monster instead if they are a monster body part or container
 or statue...

- Added option view_glowing_lite which applies special (eg torch-lit) 
lighting to boring grids that are adjacent to glowing features such as 
torches in a room. This is another 'pretty' function that may cause a 
slight performance hit, but should make those screen dumps even 
prettier.

- Updated the help files to reflect the above commands.


### Build / Platform ###

- Added readdib.c and removed angband.res to allow compilation for 
makefile.cyg


### Bugfixes ### 

- Fixed bug where archer, shaman, bard classes were getting too many 
blows.

- Fixed bug where ego items would be revealed if they were generated in
 a store, even if subsequently discarded.

- Fixed bug where scrolls of Curse Armour/ Curse Weapon effects were 
reversed.

- Fixed a bug where Bree town levels extended several levels into the 
dungeon. (Most bugs reported by Adam Horowitz for this release).

- Fix division by 0 bug with guard condition in randart generation code
 that was causing crashes at end of character generation.

- Tidied up some problems with terrain causing crasher bugs in campaign
 mode. Also fixed some logic problems.

- Trapped doors should work now.

- Fixed bug preventing creation of town in Minas Tirith.

- Fixed bug where flying/climbing monsters could walk through walls on
the surface.

- Fixed bug where outside locations could end up dark during day time.

- Using some wands from the ground, could cause problems as they could
be destroyed by their effects.

- Fixed bug preventing 'I'nspection of an object displaying anything
to the screen.

- Fixed logic bug: thrown specialists now gain their might/shots
benefits, but only with throwing weapons.

- Fixed bug where loading a deceased character would fail if it was
carrying a random artifact numbered higher than the regular artifacts.
(Reported by Adam Horowitz). This will load any affected save file.